Unga idrottare som rör sig oavsett sport är bra för att bygga upp rätt förutsättningar.

När vi pratar idrott så tränar vi upp koordinerande och tekniska redan från 7 år upp till 12 år där även snabbheten kommer in för att vara förbered när våra unga idrottare skall prova på konditionen vid 14-16 år. Konditionen tränas lättast upp i de tidiga tonåren och helst innan man går över 17 års åldern då det genast blir lite svårare att träna upp konditionen.

 

Sammanfattningsvis:

  • 7-12 år så är det fokus på koordinationen och snabbhet.
  • 14-16 år är det fokus på koordinationen.

När skall man starta med anpassad styrketräning?

Mellan 13-16 år är den optimala då styrkan och muskelvolymen är lättast att träna upp. Man pratar givetvis inte om att bli bodybuilder utan att träna upp styrkan jämfört med sin kropp för att klara av den mer krävande träning som blir med åren.

Vill du lära dig mer inom området

Besök källan där vi har hämtat inspiration. Vi tycker detta är en viktig del som alla bör ta del av.

Den här hemsidan innehåller cookies. Godkänner du detta och fortsätter att surfa vidare så anser vi att du godkänt det vi sparar enligt vår Policy som du kan läsa här  Lär dig mer

G-PJFZ2PSK4Z